'

✿Terima kasih sudi singgah sini.. leave ur jejak here K.. i'll visit u later✿

Wednesday, September 11, 2013

Kerana peparu sambal...

Salam alaik...

Tergerak ati aku tuk kongsikan kat korg ttg kisah aku dan arwah abah.. kisah ni mmg xkan terkubur mcm tu saje dlm ingatan aku.. tiap kali aku mengenangkan kisah ni pasti airmata jatuh laju mcm ibu air.. x tertahan rasenye sebak dihati.. 

Abah selalu menjalani ibadah puasa dirumah aku.. baik aku tggl di Seri Kembangan mahupun di Putrajaya.. bila abah merajuk dengan mak, abah akan bawa hatinye yg lara ke rumah aku.. pernah satu ketika abah smpi ke Stesen keretapi Kajang pada pkl 5.30 pg.. mmg terperanjat aku bile dikejutkan dengan panggilan telefon abah.. rupenye abah da berada di Stesen keretapi, Kajang.. huuuurm abah2.. 

Setiap kali berkunjung ke rumah aku abah pasti akan mengajak utk cr mane2 port makan yg best.. aku ni bab2 makan kureng skit.. bukan ape aku jenis jarang g tempat2 baru.. biasa klu da kna ngan selera tekak huurm berkurun kat situ jelah aku pegi.. dgn abah aku belajar survey2 tmpt mkn.. setiap kali kluar pasti berubah tmpt makan kami pegi.. abah suke mencube.. xkirela jenis makanan ape janji halal..

Bile Ramadhan abah xkan terlepas ke bazaar.. sekalipun xde org menemani abah, sanggup dia redah bukit bukau dgn kaki terhenjut2 ke bazaar sndr.. aku blk keje agak lewat.. bile tibe dirumah, sunyi n sepi jek.. mane plak la abah ni.. tup2 pintu terkuak.. abah masuk dan menghela nafas lelah.. yelah dr bazaar ke rumah aku harusla mendaki bukit.. even x tggi mane tp kederat tua yg ade sakit jantung tu kan.. faham2 jelah..

"Abah ke bazaar ke? ty aku..
"A'ah... boring la bazaar sini.. x byk pilihan sgt.. mane lg bazaar yg best zai?"
"Putrajaya la bah.. besar.. byk gerai.. takut abah x larat nnt.. abah nk makan ape?"
"Cari lah ape2.."

Kebetulan incik husband pun sampai.. tgk jam kat dinding hampir 6ptg.. aku ty abah.. " Nak g ke bah.. takut x sempat berbuka kat umah nnt"

" Buka dlm kereta.. " seloroh abah.. incik husband hanya menurut..

Tiba di bazaar Putrajaya.. " abah seolah2 puas menikmati pemandangan bazaar yg pd aku mmg agak luas la.. ade 4 lane pembahagi jln antara gerai2.. setiap lane ade 2 baris kiri kanan.. hamek.. kire 8 baris la kan.. aku ckp dgn abah.. beli yg abah mkn jelah bah...

"Ko nk mkn ape zai?" 
"Nak cr paru sambal la bah..." 

Hampir jam 7 kami ronda2 bazaar.. tgk abah beli x la byk mane.. tp aku x jupe paru sambal yg menepati tekak aku... kebanyakkan yg aku jumpe jenis x garing.. tp bukan smua lane aku ronda pun.. sbb da penat n malas benornye..

"Jom la bah.. da dekat waktu buka ni.."
"Jap la.. lane tgh x masuk lg.. cr la paru sambal tu dulu.."
"Xpelah bah.. esk2 bleh cari.."

Abah ignore aku.. dgn terhenjut2 die berjalan laju ke depan.. abah meredah satu gerai yg sesak dgn org didepan.. dr jauh aku tgk kelibat abah.. sayunye aku tgk abah tika tu.. terjenguk2 die lauk pauk yg terhidang dicelah org ramai tu.. abah jerit sedikit.. 

"Zai.. kat sini ade ni paru sambal.." aku dtg mendekat.. aku tgk mmg paru sambal yg mcm aku nk la.. digoreng terlebih dahulu kemudian disira sambal.. sedapnyeeee..

"a'ah la bah.. nampak cam sedap.."

dgn keadaan abah menjengkit terus die order " Dik.. bg rm2.. cukup x zai?"

Cukup kot bah.. xyah byk sgt.. da byk abah beli ni.. siap paru sambal dipack aku kuarkan rm2 dlm purse.. mase nk bg terlbh dahulu abah da hulur pd peniaga tu.. malunye aku... 

Ya Allah... rindu pd abah.. cucurilah rahmat ke atas roh abah.. tmptkan abah disyurgaMu tanpa hisab ya Allah.. al-fatihah buat abah...

*dekat 2thn aku simpan n3 ni.. sbb setiap kali aku taip aku menangis dan x sempat nk abiskan ceritanye.. harini aku semakin kuat menerima ketiadaan abah disisi.. dan hari ini jugak aku dpt kongsikan dgn korg.. (^_^)

~till then~

♥...SinGGah LaGi Ye...♥

0 BuDak CoMel MenYamPuk.. :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2