'

✿Terima kasih sudi singgah sini.. leave ur jejak here K.. i'll visit u later✿

Friday, September 13, 2013

Solat Muhammad Fathir Al-Araf.. proud of u dear!!

Salam alaik....

Pagi jumaat penuh keberkatan.. alhamdulillah diberi peluang menghirup udara pagi yg sgt nyaman menusuk ke paru-paru.. alahai puitis gile ayat aku.. semlm tdo agak terganggu sbb anak dara si kulit mutiara x berapa sihat.. mula sakit mata.. tp mlm td da mula rase bahang kehangatan badannya menghampiri ke demam.. pendek kata mmg demam lah.. haish..

 Aku bukan nk bebelkan pasal anak dara aku tuh.. bebdk demam, biasa la tu.. ade ler upah nk dpt.. cukupla akal die sekarang yg sgt luas tu.. subhanAllah.. 

Bukan niat nk membanggakan anak.. tidak.. tidak sama sekali.. tapi aku akui aku sgt bangga dgn anak2 aku.. even mereka masih umur mummaiz tp mereka agak bijak membezakan sesuatu yg baik dan buruk.. but not for angah.. angah agak notty hokey.. die mmg tau yang mane baik dan buruk tp kadang2 die selalu jek sakat bukan saje abg adik die malah aku pun sama ikut terjebak di main2kan angah.. sabo jelah.. tp mummy percaye jauh disudut hati angah, angah anak yg baik, periang.. saje je kan nk attention ler tuh.. ahaks

Aku bukan lah seorg yg alim warak level2 ustadzah tu.. tp sebenarnya ade setompok impian yg sgt besar aku pahatkan dalam hati ini, ingin memiliki anak2 yg soleh dan solehah.. iye.. itulah doaku seharian, ibubapa mane ye xnk anak2 mcm tu.. pada ku kejayaan didunia adalah soal kedua utk anak2 ku.. yg penting mereka terlebih dahulu mengenali kehidupan diakhirat.. ya Allah ape yg aku harapkan adalah doa anak2 ku setiap waktuMu utk bekalan ku 'disana' kelak.. aamiiin

Dalam usia mummaiz, aku xkan pernah memaksa anak2 ku untuk beribadah kepadaMu ya Allah.. tp selalu ku didik dan panjatkan doa agar perlahan-perlahan mereka mengenaliMu, mengasihiMu lbh dari diriku sndr..  dgn itu.. sedikit demi sedikit aku bercerita ttg kebesaranMu.. Alhamdulillah.. mereka menunjukkan minat dan aku xkan pernah jemu utk terus bercerita ttg kebesaranMu.. sungguhpun dalam keletihan mahupun kesakitan.. persoalan yg memakan hanya 10-15minit jawapannya xkan mengubah ape2 jika aku pentingkan diri dgn membiarkan ia berlalu begitu saje.. malah bila aku spendkan sedikit masa utk bercerita ttg kebesaranMu ya Allah lbh byk masa yg aku miliki utk diri ku sndr.. alhamdulillah.. thanx a lot ya Allah..

Bermula dgn bacaan Fatihah.. along minta aku dan daddynya dgr bacaannya.. mulanya cikgu along minta aku praktikkan Fatihah along dirumah kerana silibus utk hafazan fatihah da bermula.. aku ambil kesempatan itu dgn menerangkan pd along kaitan fatihah dan solat.. disitu along mula minat solat.. bertalu2 soalan ttg solat, dan maha penciptaNya.. seperti ku harapkan moga aku xkan pernah jemu bercerita walaupun harus ku ulang2kan 1000x sekalipun.. dan akhirnya aku bangga dgn hasilnya.. alhamdulillah..


Along mempraktikkan terlebih dahulu bacaan Fatihahnya.. 
agak santai.. asalkan masuk kepala sayang...
Angah yg terlebih dahulu suka menemani aku solat dan akhirnya die sndr suka utk buat..

untuk permulaan, along akan selalu ajak angah buat sekali..



Mujur angah bole menurut dan memahami step sebagai makmum..

Si dara pun da memula memerhati.. hadiah utk mummy sesudah solat.. thanx sayang!!
Dan semlm apa yg aku lihat.. sgt mengujakan aku.. anak yg berusia 5 thn didepan mataku sgt teruja utk menemuiMu.. alhamdulillah.. bergenang air mata ku melihat dirinya yg xsabar2 bertemuMu dalam solatnya.. masih dlm proses mencintaiMu.. saat Azan terdgr di tv along dgn segera meninggalkan biskut dan air milonya yg sedang die nikmati utk berwudhu'.. ku sangka die hanya nk basuh mulutnya.. alangkah terperanjatnya aku melihat along terus ke bilik lalu keluar dgn sehelai sejadah.. knape sembahyang depan tv along? " xpe la mummy.. nnt along nmpk mcm mane imam dlm tv tu buat.." aku tersenyum.. yelah along.. asalkan along terlbh dahulu mmg suka lakukannya tanpa paksaan atau disuruh2..

                

Semoga berkekalan sifat along itu sehingga hujung nyawa along ye sayang.. mummy xkan pernah jemu doakan kejayaan along didunia dan akhirat..    
in sya Allah.. (^_^)


Aku sndr tidak mengamalkan ape2 tip sebenarnya, cuma ape yg aku buat:

1. Sering bercerita dgn mereka ape pun saje topik.. tp setiap topik akan ku selitkan dgn kebesaran Allah swt.. sehingga along pernah berkata " hebatnya Allah mummy....". Aku nk mereka tahu tiada kuasa yang dpt melebihi kehebatan maha pencipta mereka.

2. Sentiasa mendengar cerita mereka.. walaupun kadang2 dgr merapu.. dgn harapan bile aku bercerita mereka pula akan mendengarkan aku.. 

3. Org kata nk mengajar anak jangan jd mcm ketam.. jd aku mulakan sndr dgn diriku.. aku x kan solat dipejabat.. aku akan pastikan solat dirumah.. dan aku akan bgtau mereka.. "mummy nk solat dulu.. jgn bising2 ye.. duduk diam2 tgk mummy k.."

4. Setiap kali selesai solat aku akan peluk dan kucup dahi mereka.. aku akan ckp "nnt kita sembahyang sama2 ye.. sembahyang ramai2 lg seronok.. sayang anak soleh/solehah mummy" setiap sorg aku buat mcm tu. 

5. Doa yg x pernah putus agar aku menjadi hamba yg menjaga solat serta keturunan zuriatku yg sentiasa mendirikan solat. 



♥...SinGGah LaGi Ye...♥

0 BuDak CoMel MenYamPuk.. :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2