'

✿Terima kasih sudi singgah sini.. leave ur jejak here K.. i'll visit u later✿

Thursday, March 31, 2011

Membandingkan.. hanya memalukan diri sendiri..

Salam Ukhwah..

Hah.. terpanggil tuk bebelkan topik ni.. sebabnye ade dak ofis MC ni tgh marahkan kawannya yang sedang membanding2kan Malaysia dgn negara tuuuuuut (of coz ler negara maju kan) Mmg.. mmg sakit ati dengornye.. tp nk buat mcm mane mulut tempayan boleh gak ditutup.. mulut org... paaaang!! patut kna lempang kan?!

Kenapa ada sikap suke membanding2kan nih.. x baek la mcm tu.. tapi membanding2kan ni ade byk jenis.. bergantungla pada individu tu sendiri.. tapi pada aku ape pun jenis perbandingan yang dibuat at last akan berbalik pada diri kite sndr..

Kita hanya menonjolkan kelemahan kita.. umumkan pada semua org yg kite sememangnye byk kekurangan, yang paling ketara ialah sikap x tahu bersyukur la kan.. sbuk nk kata org lain lbh sana sini.. ingatla bahawa Allah itu Maha adil.. die jadikan kite ni ade kurang n lebihnya..

Kalau da nampak lebihnya org lain kite tgk blk lebihnya pada diri kita.. ini x, tgk kelebihan org lain pastu compare dengan kekurangan kite.. mmg la xkan setanding.. cth klu kite tgk org tu cantik, kite kata la yang diri kite ni manis ke comei ke atau ayu ke.. hah baru la semangat n penyakit ati tu boleh dirawat.. x gitu?!

Pape pun kite kna positif.. setiap ape yang kita lihat pada org lain tu jadikan iktibar tuk perbaiki diri kita.. jgn pulak dok frust x pasal.. sentiasalah yakin dengan diri sndr sbb keyakinan tu akan menonjolkan ape yang kita iginkan.. cth mcm MC nih ( nk jugak puji diri sndr.. xmalu!!) muke x comel tapi ade hati buh id Mummy Chomell.. kan korg da nmpk yg MC ni chomell.. ahaks.. 

chomel kew??!

♥...SinGGah LaGi Ye...♥

12 BuDak CoMel MenYamPuk.. :

Zaidah said...

KLU TAK SIAPA NAK PUJI DIRI KITA COMEL....HEHEHE

ct N honey said...

kalau rasa orang tu bagus,perbaiki diri sendiri jadi sebagus atau lagi bagus dari dia.

ibu MZW @ farah idayu said...

chomell sgt2! hehe~ sape yg suka banding2 tuh? haipp! kasi babab dia sekali..huhu~

Axieda'great said...

chumel aje.. sape cakap x chumel sila keluar skang
huhuhu

MuMMy CHoMell said...

@Zaidah

betul2.. (^_^)

MuMMy CHoMell said...

@ct N honey

sokong.. kna selalu muhasabah diri.. dan perbaiki mane2 yg kurang tu..huhuhu

MuMMy CHoMell said...

@ibu MZW @ farah idayu

Chomell ye??! hihi tq2x.. ramai diantara kite mcm tu sebenarnye.. tang comel n cantik tu sebagai contoh sajeeee...(^_^)

MuMMy CHoMell said...

@Axieda'great

Betul!! i looooike ur sytle.. (^_^)

Kuasai minda said...

Kalau dengan membanding kita dapat menilai kelemahan diri dan seterusnya melakukan perubahan, mungkin boleh diterima. Masalahnya, kebanyakan daripada kita hanya menampakkan kelemahan tanpa cuba untuk melakukan perubahan yang sepatutnya...

MuMMy CHoMell said...

@Kuasai minda

betul.. tp malangnye masyarakat kite suke membandingkan kemudian mengutuk..bukan ke mengutuk itu penyakit hati? untuk diri sndr plak bile da membandingkan rase frust dgn kekurangan diri.. sepatutnye die kna lihat dr segi positif ttg kelebihan diri die plak.. huhuhu

Mrs. Adnan said...

Comel + Cun..Haha! (tp si MC ni garang la..tak caye gi jumpa dia..:p)

MuMMy CHoMell said...

@Mrs. Adnan

haippp.. berani ko.. cis!! aku garang tapi baik hati tawww....kih3x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2