'

✿Terima kasih sudi singgah sini.. leave ur jejak here K.. i'll visit u later✿

Friday, April 8, 2011

Hati2 dengan telur tiruan?!

Salam Ukhwah...

Yeahaaa!! da nk blk.. ni ler mase yang ari2 aku nntkan.. tuk senin hingga jumaat jew okeh!!  sonok.. jap g nk berjimba di pasar malam Putrajaya.. pasar malam terbesar yang pernah aku lihat n pergi.. yuhuu!!

Ok2.. straight to the topic.. aku nk share ngan korg berita baru2 nih.. sbok di dada akhbar ttg telur palsu dipasaran Malaysia.. alahai bijaknye  smpi telur ayam pun boleh dipalsukan.. telur manusia boleh x eik?! o0o0ps.. sensored.. kih3x

Jom layan maklumat  ttg telur palsu nih yang asalnye dari negara china dan sekarang terjual dikawasan Penang..

Siapa bole bandingkan antara palsu dan benar?!

Bahan yang digunakan: Karbonat, resin. alum, parafin wax dan pelbagai lg..

Kalsium klorida digunakan untuk menghasilkan telur kuning


Direndam dalam cecair parafin wax utk selaput luar kuning telur
Proses membuat kulit telur tiruan dgn menggunakan bahan kimia tertentu


Kulitnya juga adalah palsu dr bahan kimia..

Nipis dan mudah pecah.. utk kuning telur agak cair sedikit warnanya

Telur palsu lebih cerah dan licin.. manakala yang asli ada bintik2..


Langkah pencegahan haruslah diambil dengan kadar segera sebelum ia merebak dipasaran serata Malaysia dan sebelum kita sendiri tidak mampu membezakan yang tiruan dan asli.. Bahan2 kimia tertentu  digunakan kemungkinan menyumbang pelbagai penyakit kronik dikemudian hari.

Klah smpi sini dulu.. korg layanz jelah k!!
Thanx 4 reading ea.. (^_^)


♥...SinGGah LaGi Ye...♥

3 BuDak CoMel MenYamPuk.. :

Cik Cempaka said...

abih tu, camner nie..

Takut lah nk makan telur

MuMMy CHoMell said...

@Cik Cempaka

ape nak susah cik cempaka..cr yg original kulitnye kasar dan ade bintik2.. klu telur ayam kg putih die mcm kotor2 skit..yg palsu ni putih bersih n nmpk cam jernih..hati2 taw..(^_^)

Cik Lina said...

x sangka manusia zaman sekarang punya byk cara nk jatuhkan org lain ekk...tergamak diorg wat mcm ni..sedih je.. :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2