'

✿Terima kasih sudi singgah sini.. leave ur jejak here K.. i'll visit u later✿

Wednesday, February 23, 2011

..Al-Fatihah..

Salam Ukhuwah...

Tersentak aku dgn berita pg td..  terima sms dari adik aku. Wan..sms yang bukan saje mengejutkan aku dr tdo tapi terus menyegarkan segala rongga dan urat2 saraf ni.. sms kematian ibunda tercinta tunangnya, Ida.. 
Innalillah wainnaila hirojiun.. 

Apa yang aku nk terperanjatkan?! yang hidup akan mati.. yang pergi pasti kembali.. mgkn da menjadi fitrah manusia bile mendengar sebuah berita kematian akan berfikir seperti itu.. ye mmg la.. mmg mudah mengeluarkan kata2.. org kata berat mata memandang berat lg bahu memikul..

Aku sedih dan pilu.. ye mmg die bukan ibu aku tetapi die tetap seorg ibu.. masih terngiang2 dibenak kepala ku ni kata2nye pada akhir bulan Dis 2010 iaitu tarikh pertunangan adikku dan Ida.. ibunya ingin mempercepatkan perkahwinan diorg.. tetapi mak aku menolak kerana peruntukkan masih belum mencukupi utk sebuah majlis.. ape yg aku ingat arwah pesan..
"Xpe.. kite dulukan yang wajib.. lagipun sy nk tgk sgt Ida dan Wan kahwin, Ida.. klu ida dan Wan x cukup duit, xpe mak support smua.."
Mgkn mase tu tiada siape yang memahami hati ibu tua ini.. mgkn juga dia sudah tahu masanya semakin hampir.. Kita hanya merancang dan Allah telah menentukan segalanya.. Sesungguhnye ketentuan Allah itu adalah yang terbaik untuk hambanya...

Itu lah kali pertama dan terakhir aku jumpa arwah.. orgnye lembut, kuat dan tabah.. kerana tidak secalit pun penderitaan yang dihidapi nya terpampar diwajah suci ibu ini.. arwah mengidap kanser rahim, kanser hati dan penyakit 3 serangkai.. jantung, kencing manis dan darah tinggi..

Aku doakan semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama org2 yang beriman dan dikasihi Allah swt.. marilah sama2 kita sedekah Al-fatihah buat arwah agar pemergiannya aman dan diredhai..  Alfatihah..

Buat Ida sekeluarga.. akak ucapkan takziah.. sabar ye sayang.. redhalah dgn pemergian mak tersayang.. biarla die berehat dgn aman dan tenang.. kite iringkan doa dan yassin buat mak.. agar mak tersenyum dgn pemergiannya.. sesungguhnya Allah lebih menyayangi mak.. dan Dia lebih berhak ke atas mak.. ye sayang.. (buat pengetahuan, Ida sedang menjaga maknye disaat maknye menghembus nafas terakhir)

(aku emo sbb aku meletakkan diri aku ditempat Ida.. mase aku pun akan tibe dan aku harap aku juga akan kuat sepertimana kata2 azimat yang aku berikan buat Ida) :'(

♥...SinGGah LaGi Ye...♥

4 BuDak CoMel MenYamPuk.. :

Anonymous said...

Al-Fatihah buat Allayarhamah ibunda Ida tu...siannye..hajat nak tgok anak berkahwin x kesampaian...
Semoga rohnya dicucuri rahmat...Aamiiin

NrlAidaHml said...

Al-Fatihah..Semoga rohnya dicucuri rahmat..Arwah mak Ida sama dengan Arwah mak suami saya..Sepatutnya kami berkahwin bulan lima tapi December 2007 arwah mak suami suruh percepatkan perkahwinan sebab mungkin dia dah tahu dia dah nak meninggal..memula family saya tak setuju sebab saya still study lagi tapi kesian sgt tgk condition mak dia(sakit buah pinggang) n kami pon kahwin bulan dua dan dua hari selepas majlis sebelah lelaki selesai,mak dia pn menghembuskan nafasnya yg terkhir,,ALhamdulillah,Arwah mak suami masih sempat tgk anak tunggalnya berkahwin..

✿.。CikPuan Su。.✿ said...

Zu... thanx zu.. tu r akak pun rase terkilan sesgt.. apelg ahli keluarga arwah kan.. ermm xpelah semua da ditentukan olehNya..kite knalah redha dgn semua ketentuanNya kan..

Mommy Aqil... alhamdulillah.. sekurg2nye arwah mak mertua awk pergi x berputih mata.. semlm seblm arwah tdo die ade ty adik sy.. knape wan x dtg? huhu sedih sgt.. sbb adik sy di JB.. majlis diorg akan langsung bulan 3 ni.. x tau la ditangguhkan atau diteruskan.. :(

amiey lee said...

alfatihah...moga arwah ditempatkan dikalangan para solihin....aminnnn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2