'

✿Terima kasih sudi singgah sini.. leave ur jejak here K.. i'll visit u later✿

Wednesday, February 16, 2011

..pening ngan worksheet..

Salam Ukhuwah...

Adoya... law nk dicite pasal keje ni.. mmg x reti nk mulakan dr mane.. sbbnye keje aku mmg x konsisten setiap thn.. tp 5thn sekali.. hihi xpaham?! aku pun x paham, kui3x.. sebabnye aku keje br nk masuk 4 thn.. yang aku perasan tiap tahun SKT aku lain2 je tugas hakikinya..ermm tahun ni aku kna sediakan laporan utk IO 2005.. knape 2005 ye?! name pun laporan..  huhu.. 

So laporan ni bukan aku buat sorg2.. klu sorg2 mau kekejangan aku kna sawan ( sawan ok lg.. jgn ke strok udah..huhuhu) tugas dibahagi kepada 3 org, aku dipertanggungjawabkan tuk buat jadual.. tp sbb jadual byk so aku suggested sorg officer kna bantu.. (x larat jang law buat sorg) 

Jadual IO ni disusun utk beri maklumat komprehensif (wah ayat..xleh tahan.. komprehensif gitu) ke atas semua aktiviti pengeluaran dalam ekonomi (1 Malaysia tau). Dalamnya merekod transaksi barangan dan perkhidmatan antara pengeluar dan pengguna mengikut sektor. Klu nk tengok pengeluaran dan transaksi di antara sektor tu kna bukak jadual SUT ( supply use table). Berapa byk jadual da... Mmg sbb tu aku pening... jadual lak semua dlm bentuk worksheet.. ni cthnye: 

ini aku amik terus ke penjuru.. sbb da freeze panes.. halus lak tu.. row 145 n column 148
Ni adalah salah satu jadual..tgk sheet bwh tu.. ade berbelas lg yg menanti tuk diisi dan di make up..huaaaargh!! Skit je tu kengkwn.. aku pernah handle jadual balancing tuk kuarkan FNA (Final National Account) 2005.. perggh berpuluh riban row n column.. mau specky aku after 10yr keje sini.. sbb aku tgk senior  yg terlibat dgn Perangkaan Akaun Negara ni smua specky lah..huhuhu (imagine jap...comel ke aku law specky?!)..

Alah aku yakin setiap org pun mesti pening kan ngan tugas masing2.. tu ar.. da sumber rezekinye mcm tu.. buat jelah selagi mampu.. tp aku ske buat keje aku ni.. sbb bile dpt figure yg dicari mmg feel sesgt..puas ati (teringat zaman sek. buat soalan akaun..) menjerit2 keseronokan, yeay da dpt... yeay!! balance.. hahah...

p/s: pssst..pstt nk tau GDP tuk 4rd quarter ni x? hihi..tunggu 18hb ni eh.. Dato Najib/ Zetty Aziz announce.. figure confidential selagi diorg x announce... tp tuk Perangkaan Akaun Negara kitorg tau dulu.. sbb figure kuar dr cni..hihihihi

k lah.. t aku smbg bebel lg.. aku nk lunch.. lapo la pulok!!

Happy reading fwenss!!

♥...SinGGah LaGi Ye...♥

2 BuDak CoMel MenYamPuk.. :

imaza93 said...

susah ke nak buat worksheet tuu ?? ermm...camni..tag kawan , :) boleh jugak link entry dia , cuba tgk orang yg da buat (copy link dekat comment , tgk contoh) ^^

✿.。CikPuan Su。.✿ said...

buat worksheet x susah.. tp nk isi dalamnye tu yg susah..huhuhu fenin2!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2