'

✿Terima kasih sudi singgah sini.. leave ur jejak here K.. i'll visit u later✿

Sunday, February 13, 2011

..Susui bayi dengan betul..

Salam Ukhuwah...

Hai kengkwn, pepg terus bukak blog.. terpkir2 topik pe nk di post.. sekali teringat kat seorg kwn ni pernah bertanya ttg camne nk susukan baby die.. sbb die rase mcm baby die x menyusu @ atau x dpt susu.. interesting lak nk dijadikan topik pg ni..

Benar kwn2.. klu kita x tahu mcm mane nk susukan bayi dari peringkat awal.. akan terus bersangkutan la masalah2 ttg penyusuan ni.. ada lah yang berbunyi.. " baby xnk menyusu la..", "susu sy xde..", "susu saya x cukup la.." dan mcm2 lg yang da lali aku dgr.. knape ye.. bila ada masalah penyusuan semua nk ckp berpunca dari bayi atau susu.. salah kah mereka?! Susu?! sesuatu yang terang benderang sifatnya tidak berakal malah sekadar menjadi makanan kepada bayi.. (bunyi mcm marah jew.. bukan marah tp geram)

Ibu2 harus pkir cara mana tuk susukan bayi mereka.. bayi depan mata, susu korg yg punya.. jd sua ajelah.. tp kna ada caranye.. bukan main sua je.. mcm kite jugak  pasti ikut tertib tuk makan kan?! Klu dari peringkat awal ni da betul caranya.. InsyaAllah masalah penyusuan yg lain boleh ditangani dgn tenang..
 
Mari kita tgk susuan yang tetap utk si kecil tersayang..



 1. Mula-mula dekatkan puting payudara ke bibir bayi supaya dapat membangkitkan tindakan refleksnya. Tunggu sehingga bayi membuka mulut dengan seluasnya sebelum memasukkan puting payudara.



 2. Pastikan bibir bawahnya benar2 berada di luar kawasan aerola. Ini utk mengelakkan rase sakit kepada ibu dan bayi itu sendiri.. kerana bila berlaku begitu bayi akan tidak selesa dan akan melepaskan hisapannya dan mulai la menangis..



3. Pastikan mulutnya melekap dengan sempurna pada payudara. Jika baby hanya menghisap puting, baby tidak akan dapat susu. Ibu2 boleh mengetahui bayi menyusu dengan betul apabila melihat pelipis dan telinganya bergerak2. 

Semasa menyusukan bayi pastikan kepalanya berada lebih tinggi daripada bahagian badan yang lain.

Kepada bakal2 ibu dan ibu baru.. ilmu penyusuan sgt penting... kita x boleh aplikasikannya jika tanpa ilmu..
Jadi bersedialah dgn pelbagai maklumat dan pengetahuan agar anda tidak mengalami stress yang dasyat ketika berpantang..

Happy reading fwenss!!



♥...SinGGah LaGi Ye...♥

3 BuDak CoMel MenYamPuk.. :

lydzar said...

betul..breastfeeding nmpk mudah. tp kalau tak kena cara, mmg susah nk berjaya

MuMMy CHoMell said...

Sy sokong 150%.. :-)

Hanieqha said...

saya breastfeed sampai skrg tapi x tau mcm mne nak bg bby minum susu botol. die x nak.. aduihh... nseb la housewife. kalu kne keje pas ni.. parah..

CARA2 MELAJUKAN BROADBAND ANDA YANG DAH HABIS LIMIT ATAUPON YANG LEMBAP"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2