'

✿Terima kasih sudi singgah sini.. leave ur jejak here K.. i'll visit u later✿

Saturday, February 12, 2011

..Panduan meransang Janin..

Salam Ukhuwah..

Post ni adalah sambungan dari topik Cerdas dari Janin tuh..seperti yang telah dijanjikan kepada bakal2 ibu.. tentu da x sabar kan ?!! sabar... sabar... sbb kna baca dulu.. ;)


Bagaimana untuk memulakan tertib bg meransang janin ni.. baiklah kita ikutinya step by step k...
  • Cara sentuhan 
    • Gosok-gosok sekitar perut ibu dgn lembut dan menepuknya dengan perlahan. Perlu lakukannya dengan masa serta cara yang tetap kerana janin akan memahami interaksi itu ditujukan kepadanya;
  •  Bercakap-bercakap dengan bayi 
      • Dimulakan dengan memberi salam cth; 1." Assalamaualaikum anak mama/papa"; 2." Apa khabar sayang/ manja"; dan 3."Sayang.. da besar nnt jadi anak yang soleh/solehah" 
  • Membacakan (memperdengarkan) bahan bacaan/nyanyian, ayat suci al-quran kepada bayi dengan meletakkan headphone pada perut dan ibu bapa hendaklah mengikut membacanya sekali,  ia untuk meransang perkembangan sel otak bayi.
Suara si ayah akan membuat bayi lebih peka..
Kenapa kite kna baca/nyanyi sekali.. ini kerana dari pendengaran bayi kepada ayat bacaan itu.. gelombang suara dr dlm badan si ibu akan membuat bayi tenang dan menghayatinya.. automatik menguatkan ransangan sel otak bayi (neuron).
 
Tahukah anda Masa yang sesuai untuk melakukannya??!
Ya.. Masa yg sgt sesuai melakukannya adalah pada waktu malam.. ini kerana keadaan tika itu sunyi dan janin akan fokus pada satu bunyi itu sahaja.. Berinteraksi lah sekitar 5-10minit... bukan lama pun kan.. itulah pelaburan jangka panjang yang sgt2 bernilai.. :)


Oklah... kite jupe nxt post dgn pelbagai lagi info menarik ttg alam janin/bayi ni...

Happy reading fwensss!!


♥...SinGGah LaGi Ye...♥

0 BuDak CoMel MenYamPuk.. :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2